22-5-2024

QR-code van GS1, essentiële tool voor marketing

Vanaf 2027 wordt de bekende barcode vervangen voor de QR-code van GS1. Een multifunctionele code die zowel bij de kassa als met je mobiele telefoon gescand kan worden en de gewenste informatie oproept. Het combineert de artikelcode (GTIN) met de mogelijkheden van een QR-code en is voor marketing een grote kans om de waarde van jouw merk en product te verhogen. Hoe en waarom leggen we uit in dit artikel.

QR-code van GS1, essentiële tool voor marketing - GS1 Linkedin Post 3Luik Qrcode Van Gs1 1200X627px Geentekst

In 2021 introduceerde GS1 de QR-code van GS1, de nieuwe standaard die de reguliere barcode gaat vervangen. De QR-code van GS1 is een GS1 Digital Link waarin ook de artikelcode (GTIN) is opgenomen. Deze QR-code kan hierdoor door zowel de supermarktkassa - vanaf eind 2027] - als bijvoorbeeld de camera van een mobiele telefoon gescand worden en roept afhankelijk van de gebruikte applicatie bepaalde productinformatie of een webpagina op.

Dit betekent dat dezelfde code die gebruikt wordt om af te rekenen ook door andere gebruikers gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld door consumenten om meer informatie over een product te vinden of deel te nemen aan een actie. Of door een magazijnmanager die relevantie productinformatie zoals batch- en lotnummers of de houdbaarheidsdatum op wil zoeken. Het grote verschil: de QR-code van GS1 kan dus in de hele keten gebruikt worden.

De QR-code van GS1 biedt enorm veel mogelijkheden; van traceerbaarheid en veiligheid tot duurzaamheid en voorraadbeheer. Maar het stopt niet bij de voordelen voor de keten, ook op het gebied van marketing biedt de QR-code van GS1 kansen. En die kansen gaan verder dan dat er door het gebruik van één QR-code meer ruimte ontstaat op het product dan bij de barcode.

Kansen voor marketing

Het begint natuurlijk bij de kansen voor directe communicatie met de consument. Zij krijgt door het scannen van de QR-code toegang tot bijvoorbeeld promoties, reviews, recepten, gebruiksaanwijzingen en merk- en productinformatie. Die interacties zijn overigens ook meetbaar, wat maakt dat je veel gerichter kan meten en (bij)sturen. Een belangrijk asset in een steeds meer data gestuurde wereld.

Allemaal mogelijkheden die de waarde van jouw merk en product verhogen, simpelweg door jouw informatie volgens de GS1 standaard aan te bieden.

Daarnaast maakt de code het ook mogelijk om de samenwerking met partners en externe partijen verder te stroomlijnen. Door productinformatie volgens de GS1 standaard aan te bieden wordt het voor bijvoorbeeld applicatieontwikkelaars makkelijker om jouw product op de juiste manier in hun applicatie te gebruiken. Denk aan een recycling-app die je vertelt hoe je een bepaalt product moet hergebruiken, of een review-app waar je na het scannen van de code direct gebruikersverhalen en andere informatie terugvindt. Allemaal mogelijkheden die de waarde van jouw merk en product verhogen, simpelweg door jouw informatie volgens de GS1 standaard aan te bieden.

Aan de slag met de QR-code van GS1

In de retail is de QR-code van GS1 vanaf 2027 de standaard. Jon Moeller, CEO Van Procter & Gamble, roept industrieleiders nu al op om over te stappen naar de QR-code van GS1 om de ervaringen van consumenten en efficiëntie van de keten te verbeteren. Wij verwachten dat het een kwestie van tijd is voor het overgrote deel van de producenten de barcode vervangt voor de QR-code van GS1 en gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden.

Ons advies voor marketing is dan ook om ervoor te zorgen dat jouw merk of product er klaar voor is om de eerste stap te zetten. Dat betekent trouwens niet dat meteen alle mogelijkheden van de QR-code van GS1 ontsloten moeten worden. Voor veel bedrijven is dat waarschijnlijk een geleidelijk proces.

Stap 1: Resolver keuze

De link die in de QR-code staat is natuurlijk een URL. Als een consument of partner de QR-code op een product scant zonder dat zij op zoek zijn naar de corresponderende artikelcode (GTIN) leidt dit tot het oproepen van deze URL. Wat hier gebeurt wordt bepaald door de ‘resolver’ en hiervoor zijn twee mogelijkheden:

  1. Resolver door GS1
  2. Eigen website of resolver

Het is belangrijk om vroeg in het proces te bepalen wat jullie uitgangspunt is. Willen jullie het functioneren van de QR-code volledig in eigen beheer houden of maak je gebruik van de mogelijkheden die de GS1 resolver biedt?

Met een eigen website of resolver is er natuurlijk meer mogelijk. Simpelweg doordat er maatwerk oplossingen gerealiseerd kunnen worden terwijl de oplossing van GS1 voor alle gebruikers gelijk is. Wij voorzien dat dit voor grote bedrijven met een uitgebreid of divers productprogramma en/of uiteenlopende use-cases de optimale oplossing is.

Voor kleine(re) bedrijven is het waarschijnlijk efficiënter om gebruik te maken van de gratis resolver van GS1. Hiermee kan je in ieder geval:

  • De standaard link voor een product veranderen, zonder dat de QR-code aangepast hoeft te worden
  • Links naar verschillende websites beheren met slechts één nummer, de GTIN. Zo kan je bijvoorbeeld aan iemand die met een app scant andere informatie laten zien dan aan iemand die met de smartphone camera scant.
  • Controle houden en links delen die passen bij een product. Dit helpt mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie, zoals recepten of ingrediënten

Om te voorkomen dat je achteraf nog aanpassingen moet doen, maak je een QR-code van GS1 pas aan als duidelijk is welke keuze er gemaakt is op het gebied van de resolver. De artikelcode (GTIN) is gelijk gekoppeld aan de QR-code en deze zou op het etiket/product geplaatst kunnen worden.

Stap 2: Product- of landingspagina

Na het nemen van de eerste stap staat er een QR-code van GS1 op het etiket van jullie product. Heel mooi, maar als een consument nu de code scant ziet zij nog niks. In deze stap is het daarom belangrijk dat er een product- of landingspagina is gerealiseerd waar de gebruiker (consument) de gewenste informatie kan vinden. Hierbij is het met name belangrijk dat de basisinformatie op orde is. Eventuele promotionele acties of andere zaken later nog toevoegen behoort tot de mogelijkheden.

Stap 3: Partnerinformatie

Binnen de open, wereldwijde GS1 standaard is bepaald wat er in de barcode komt te staan en wat je er daarna mee kan doen. Hierdoor is het mogelijk om vanuit één QR-code te verwijzen naar een willekeurig aantal informatiebronnen. De informatie die voor de ene toepassing relevant is wordt opgeroepen terwijl de rest van de informatie overbodig is en dus niet gebruikt wordt. Hierdoor houden eigenaren altijd controle over de kwaliteit en juistheid van de productgegevens.

“Als jullie dus aan de slag willen met het aanbieden van dergelijke informatie is het belangrijk dat jullie deze data op de juiste manier structureren. Dat gaat voorbij aan het doel van dit artikel, maar de specialisten van GS1 staan jullie graag te woord. Met veel plezier vertellen we je alles over de GS1 standaard en hoe jij deze voor jullie product of merk in kan zetten”, aldus Sarina Pielaat, adviseur bij GS1 Nederland.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Verandert de maakwijze van het product? Door de informatie op één locatie aan te passen kan deze in alle dieet-apps worden aangepast. Wil je het mogelijk maken om jouw product van cradle-to-cradle te volgen? Het toevoegen van een nieuwe informatiebron is kinderspel.

QR-code van GS1 gebruiken: grip op jouw productinformatie

Als de basis eenmaal staat biedt de QR-code van GS1 een ongekende flexibiliteit en mogelijkheden. Een heel aantal zijn al in dit artikel genoemd, maar het is zinvol om tot slot nog stil te staan bij het dynamische karakter van deze oplossing. Met name voor marketing is dit namelijk een belangrijk argument om de QR-code van GS1 te omarmen. Niet alleen kan productinformatie en acties ten alle tijden worden aangepast, maar er is sprake van volledige grip op alle informatie rondom producten. Ook in de applicaties van partners of derden. Vooral bij een groot aantal producten is het ‘in control’ zijn essentieel en de QR-code van GS1 speelt hier een belangrijke rol in.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Verandert de maakwijze van het product? Door de informatie op één locatie aan te passen kan deze in alle dieet-apps worden aangepast. Wil je het mogelijk maken om jouw product van cradle-to-cradle te volgen? Het toevoegen van een nieuwe informatiebron is kinderspel.

Het is een manier om de ervaring en waarde van jouw product niet alleen in de ogen van de consument, maar ook in de ogen van ketenpartners en zelfs derde partijen te verhogen. En het mooiste is? Er zijn geen bijkomende kosten aan verbonden. De QR-code van GS1 is gekoppeld aan jouw artikelcode (GTIN). Bestel je een artikelcode? Dan kan je meteen ook een QR-code van GS1 aanmaken. Ook voor bestaande artikelcodes kan je via MijnGS1 kosteloos een QR-code van GS1 aanmaken.

Ben jij 13 juni op Nima Marketing Day? Kom dan naar onze sessie. Dopper is een van de eerste bedrijven die de QR-code van GS1 inzet. Renske Thelosen – Van Daalen, Head of Marketing bij Dopper, vertelt over hun innovatieve aanpak en uitwerking voor o.a. het Digital Product Passport.