18-3-2022

Google: ‘GS1 code voor ondubbelzinnige identificatie producten’

Google Commerce is het productteam van Google dat verantwoordelijk is voor het verzamelen en verrijken van data over miljarden producten die wereldwijd online worden verkocht. Als Product Management Lead sprak Mike Capsambelis onlangs tijdens een internationaal GS1 congres over consumentenvertrouwen, transparantie en vooral over de cruciale rol van GS1 artikelcodes (GTIN’s).

Google: ‘GS1 code voor ondubbelzinnige identificatie producten’ - Google ‘GS1 Code Voor Ondubbelzinnige Identificatie Producten’

In de afgelopen twee jaar is de wereld op veel gebieden veranderd. En dat geldt volgens Capsambelis vooral voor de retailsector. “COVID heeft er onverwacht en snel voor gezorgd dat miljoenen winkels online zijn gaan verkopen, waardoor er veel meer producten beschikbaar zijn gekomen via veel meer verkoopkanalen. Dagelijks winkelen nu meer dan één miljard mensen online via Google en het aantal producten dat op Google wordt vermeld is in de afgelopen twee jaar verdubbeld. En het winkelgedrag van consumenten is veranderd. Ze kopen hun producten op nieuwe manieren, zoals via ship-to-store of curbside pickup, maar retourneren ook meer.”

Structureren van data

Met alle nieuwe producten en verkopen via onlinekanalen is ook de data-uitdaging voor veel merken en winkels groter geworden. “Online verkopers investeren al jaren in de kwaliteit van hun productdata: door unieke identifiers op te nemen, goed beeldmateriaal te gebruiken en de beste copywriters in te zetten voor overtuigende productbeschrijvingen. Maar voor veel winkels is dit nog nieuw. Zij worstelen vaak met de onlineversies van hun verkoopsysteem en hebben zich nooit met data hoeven bezighouden om door consumenten te worden gevonden. Als gevolg daarvan zien we nog veel rommelige en onvolledige productdata.”

Alles draait om vertrouwen

Volgens Capsambelis zijn wereldwijde datastandaarden onmisbaar om grensoverschrijdende handel vlot, transparant en betrouwbaar te laten verlopen. “Wij willen er zeker van zijn dat de productinformatie die we laten zien de juiste is. Het draait allemaal om vertrouwen; ervoor zorgen dat het product relevant is voor wat de consument zoekt: dat het product is wat wij zeggen dat het is en dat wij complete en juiste informatie geven over het product.”

40 procent meer impressies bij producten met GTIN

Om alle producten goed te kunnen tonen, vertrouwen de Google-systemen op de eigenschappen van de GS1 artikelcode (EAN of GTIN, het Global Trade Item Number). Capsambelis: “Met GTIN’s kun je producten uniek identificeren, soortgelijke producten van elkaar onderscheiden en als producteigenaar nuttige inhoud bieden, zoals recensies of video’s. Juiste GTIN's zorgen voor betere zichtbaarheid op winkelplatforms en marktplaatsen. Door die identificatie kunnen wij de juiste producten tonen in Google-systemen als Search, YouTube en Maps.”

GTIN’s zijn volgens Capsambelis niet alleen gemakkelijker, ze leiden ook tot meer resultaat. “Als je twee gelijkwaardige producten hebt, de ene met GTIN en de andere zonder, dan zal het product met GTIN veel sneller tevoorschijn komen tijdens online shoppen en voor meer traffic naar de websites van de aanbieders zorgen. We zien maar liefst 40 procent meer impressies bij producten met een GTIN. We raden dus aan om ze te gebruiken, maar daarbij ook de richtlijnen van GS1 te volgen. Andere product-identifiers zijn simpelweg niet zo betrouwbaar als de GTIN.”

Met GTIN herkent de zoekmachine het product

Ter illustratie gaf Capsambelis een praktijkvoorbeeld van een lamp  die door meerdere partijen werd aangeboden. “De verschillende aanbieders gaven deze lamp vaak eigen identificatienummers. En dat is precies waarom we zo’n voorstander van de GTIN zijn - het is zoveel efficiënter als we in ons ecosysteem allemaal samenwerken aan de hand van dezelfde identificatie.

Als producten unieke identifiers hebben, kunnen zoekmachines, shoppingplatforms en andere marktplaatsen er zeker van zijn wat het product precies is. De GTIN helpt een product ondubbelzinnig te identificeren als een uniek product. We gebruiken de GTIN dus niet alleen om de producten die we kennen te herkennen, maar ook om producten te onderscheiden die we niet eerder hebben gezien om er zeker van te zijn dat ook die in de zoekresultaten verschijnen.”